Ga naar hoofdinhoud

Een dag uit het leven van Rick, onderhoudsmonteur bij Wiersma Heftrucks & Magazijninrichting

Een dag uit het leven van Rick, onderhoudsmonteur bij Wiersma Heftrucks & Magazijninrichting

Als onderhoudsmonteur is je dag nooit hetzelfde. Elke dag opnieuw tref je een grote variëteit aan bedrijven; van MKB tot ondernemers met een klein magazijn. Elke dag weer andere mensen en andere uitdagingen. De ene dag ben je vol gepland met storingsmeldingen, die vaak direct aandacht nodig hebben. En de andere dag ben je meer bezig met preventieve onderhoudswerkzaamheden en keuringen. Dit maakt het werk divers en leuk!

Ontmoet Rick, één van onze onderhoudsmonteurs, hij is een merkonafhankelijke VCA-gecertificeerde monteur die breed inzetbaar is. Rick vertelt waarom hij het werk als onderhoudsmonteur bij Wiersma Heftrucks & Magazijninrichting zo leuk en uitdagend vindt: ‘De verschillende plekken waar je komt, het contact met de klanten en de verschillende types machines waaraan ik mag werken. Geen dag en klus is hetzelfde. Daarbij is het grote voordeel dat je eigen baas bent met je eigen bus én je eigen gereedschap met voorraad aan onderdelen. Ondanks dat ik weinig op kantoor ben, voel ik mij echt verbonden met mijn collega’s die daar werken. We hebben dagelijks veel contact en zie mijzelf echt als het visitekaartje van Wiersma!’

Maar hoe ziet een typische dag als onderhoudsmonteur er eigenlijk voor hem uit? We lopen een dag met hem mee.

06.00 – 06.30 UUR

Even wakker worden!

Een bakje koffie om wakker te worden. Ik pak even de IPad erbij om alvast te kijken wat deze dag mij allemaal gaat brengen. Soms staat de hele dag al volgepland en weet ik precies waar ik heen moet. Vandaag staat alleen mijn eerste klus in de agenda. Dat mijn agenda niet helemaal is volgepland, geeft mij ruimte om adhoc service te verlenen.

07.00 UUR

Op weg naar de eerste klant

Meestal begint mijn werkdag rond 7.00 uur. Als onderhoudsmonteur hoef je niet naar kantoor, dus ik vertrek vanuit huis naar mijn eerste klant. De routebeschrijving geeft aan dat ik met een pontje de oversteek moet maken naar deze klant. Altijd leuk zo’n route.

08.00 UUR

De eerste klus

Eenmaal bij de eerste klant aangekomen meld ik mij bij de receptiebalie. Daar wordt ik opgewacht door mijn vaste contactpersoon en samen lopen we naar het magazijn. Het is een groot bedrijf, hier staan meer dan 50 eenheden. Vandaag kom ik specifiek voor een vorkheftruck met storingsproblemen. Deze melding kwam gisteravond binnen, dus die is gelijk vanochtend bij mij ingepland. We willen immers geen stilstand voor onze klanten. Eenmaal aangekomen in het magazijn staat de vorkheftruck al klaar die ik mag gaan inspecteren voor reparatie. Dit doet ik door de tablet aan te sluiten op de truck. Hiermee kan ik het systeem uitlezen en zie ik meteen wat het probleem veroorzaakt. Gelukkig is het een makkelijk op te lossen storing en heb ik in mijn bus de juiste gereedschap bij me. Direct opgelost!

09.00 UUR

Klaar voor de volgende klant

Zo, ik ben weer beschikbaar, de vorkheftruck rijdt weer als een zonnetje. Ik laat meteen weten aan de afdeling planning van Wiersma dat ik weer beschikbaar ben voor een volgende klus. Ik hoef niet lang te wachten totdat Marcel van de planning mij belt. De gegevens van de volgende klant worden naar mij toegestuurd en ik ga weer op pad.

09.30 UUR

De volgende klus

“Goedemorgen!”, roep ik naar de receptie. In tegenstelling tot de klant hiervoor, is dit een kleine ondernemer met een eenvoudig magazijn. De ondernemer komt mij ook zelf ontvangen, we drinken samen even een kopje koffie.  Daarna ga ik snel kijken bij ‘het probleem’. Na een korte inspectie zie ik al wat er mis is, maar dit is wel een stukje lastiger. Om deze klus te klaren heb ik nieuwe onderdelen nodig en deze benodigdheden heb ik helaas niet op voorraad in mijn bus. Dat betekent dat ik ze moet bestellen. Gelukkig kan ik dit heel gemakkelijk via de tablet doorgeven aan mijn collega’s. Zij maken meteen een offerte en sturen dit naar de klant. In één klik geregeld! Ik zeg nog even gedag bij de receptie en laat ze weten dat ze de offerte zo snel mogelijk zullen ontvangen en dat ik ze snel weer zie om het probleem op te lossen met de nieuwe onderdelen.

10.45 UUR

Klaar voor de volgende klant

De volgende afspraak staat al iets langer gepland. Ik moet bij één van onze vaste klanten periodiek onderhoud mét nieuwe keuring uitvoeren op hun twee heftrucks.

11.30 UUR

De volgende klus

Ik word verwacht, mijn contactpersoon staat al klaar bij de deur en wijst me de weg. Voor mij is het de eerste keer bij deze klant. De heftrucks staan al klaar en ik ga direct aan de slag. De benodigde onderdelen zijn gelukkig al aanwezig in mijn bus, dus de klant is direct geholpen. Ook komen beide trucks met vlag en wimpel door de jaarlijkse keuring. Het is prettig dat ik zowel de keuring als het onderhoud in één afspraak kan volbrengen. We zijn klaar, het materieel bij deze klant voldoet weer aan de gestelde veiligheidseisen.

13.00 UUR

Klaar…lunch!

Ik eet heerlijk een boterhammetje op een bankje onderweg op de route. Even genieten van het zonnetje!

13.30 UUR

Op naar kantoor

Hierna is het tijd om naar kantoor te gaan, want vandaag volg ik een technische training. Op de gang kom ik Dick tegen, onze financieel directeur, en we maken een praatje. Dat is hoe we bij Wiersma met elkaar omgaan, we maken geen onderscheid in hiërarchie, iedereen is gelijk en ieder levert zijn/haar bijdrage. Daarom voel ik me hier ook thuis.

14.00 – 16.00 UUR

Technische training op het gebied van veiligheid

Wiersma verzorgt regelmatig trainingen en (her)certificeringen voor haar personeel. Dus ook voor mij! Vandaag staat het onderwerp veiligheid centraal. Dit is een belangrijk onderwerp, want alle onderhoudsmonteurs moeten veilig kunnen werken.

16.00 UUR

Klaar, op naar huis!

Na de training is het tijd om naar huis te gaan. Ik kijk nog even in de tablet of de agenda voor morgen al is ingevuld. Yes, er staat weer een afspraak in om 7.30 uur! Wat is de reistijd? Maar een half uurtje! Helemaal top. Dan sta ik morgen een kwartiertje later op.

Back To Top