skip to Main Content

LITHIUM VS. LOODZUUR BATTERIJ

LITHIUM VS. LOODZUUR BATTERIJ

Wat is de juiste keuze van elektrische energie bij intern transport materiaal?

Heftrucks verkopen is tegenwoordig veel meer klantspecifiek adviseren dan een standaard oplossing verkopen. Zo is de keuze van de juiste energiedrager bij de inventarisatie van het heftruckpark een steeds belangrijkere factor geworden. Dit komt door de recente ontwikkelingen op het gebied van energietransitie en de stijgende energieprijzen door de oorlog in Oekraïne.

Een trend die ik in de branche signaleer is dat sommige aanbieders zoveel mogelijk adviseren om over te stappen naar lithium. Standaard alle trucks met lithiumbatterijen aanbieden lijkt heel innovatief, maar in de praktijk is dat niet altijd de beste keuze voor de gebruiker. Tijdens een rondgang bij de klant (site survey) is de analyse van de werkwijze van de klant leidend en wordt daar het advies op gebaseerd. Belangrijk in deze analyse is: wat zijn de logistieke bewegingen, de gewichten en de aard van de goederen en de keuze van het juiste intern transportmiddel. Tegenwoordig ook steeds meer van belang: wat is de energiebehoefte van de klant in zijn specifieke werkomgeving? In dit blog wil ik mij beperken tot dat laatste.

Lithium vs. Loodzuur accu

Wat zijn de variabelen die invloed hebben op de energiebehoefte en welk type tractiebatterij moet hierbij worden aangeboden?

Om een goede keus te maken is het belangrijk om de verschillen tussen de diverse batterijen inzichtelijk te hebben. Er zijn heel veel verschillende typen tractiebatterijen op de markt verkrijgbaar, maar we focussen ons nu op 2 types: lithium en loodzuur tractiebatterijen.

Loodzuur accu:

Dit is nog steeds de meest toegepaste batterij in de heftrucks. Deze batterijen zijn zwaar, betrouwbaar en bij goed onderhoud gaan ze voldoende lang mee. Ook niet onbelangrijk; ze zijn relatief goedkoop ten opzichte van lithium accu’s. Het gewicht van deze batterijen maakt in veel gevallen deel uit van de stabiliteit van het intern transportmiddel. Deze batterijen worden gedurende één cyclus van 8 tot 12 uur geladen.

Lithium accu:

Deze batterijen zijn licht van gewicht, zijn een factor 4x zo duur in aanschaf ten opzichte van loodzuurbatterijen en moeten voor een goede werking regelmatig aan de lader. Een lithiumbatterij kun je met hoge stromen laden, waardoor er veel minder tijd nodig is om de batterij bij- of vol te laden.

Als je onbeperkt budget hebt, stroomvoorziening geen issue is, voldoende pauzetijden hebt en gedisciplineerd personeel hebt om elk moment de truck aan de lader te zetten, dan is lithium een mooi alternatief voor een loodzuur accu.

Hoe kies je de juiste tractiebatterij voor jouw intern transport?

Maar in de praktijk geldt er maar één ding: een bedrijf wil zo efficiënt en effectief mogelijk de goederen verplaatsen.

Gezien de verschillen tussen loodzuur en lithium accu’s zijn de volgende factoren van belang bij deze keuze:

  • Aantal shifts (1, 2 of 3 ploegen of continudienst)
  • Aantal draaiuren van het intern transport per shift (zijn er voldoende laadmomenten?)
  • Centraal of decentraal laden (eisen aan de laadplek)
  • Netstroom aansluiting (is er voldoende capaciteit voor de speciale laders?)
  • Interne stroomvoorziening op de laadplek

Het uitgangspunt gezien vanuit de stroomvoorziening: loodzuur gecombineerd met een langzame lader zorgt voor de kleinste stroompiek. Om een batterij vol te laden kan je langdurig laden met lage stroomsterkte of snel laden met hogere stroomsterkte.

Als je een bedrijf hebt wat werkt in een dagdienst en gemiddeld gebruikmaakt van de heftruck (ca. 4 uur per dag) heeft lithium geen toegevoegde waarde. Dan is dus het beste advies de loodzuurbatterij gedurende de nacht weer vol te laden. Zie onderstaand schema:

Hoe kies je de juiste tractiebatterij voor jouw intern transport?

Maar in de praktijk geldt er maar één ding: een bedrijf wil zo efficiënt en effectief mogelijk de goederen verplaatsen.

Gezien de verschillen tussen loodzuur en lithium accu’s zijn de volgende factoren van belang bij deze keuze:

  • Aantal shifts (1, 2 of 3 ploegen of continudienst)
  • Aantal draaiuren van het intern transport per shift (zijn er voldoende laadmomenten?)
  • Centraal of decentraal laden (eisen aan de laadplek)
  • Netstroom aansluiting (is er voldoende capaciteit voor de speciale laders?)
  • Interne stroomvoorziening op de laadplek

Het uitgangspunt gezien vanuit de stroomvoorziening: loodzuur gecombineerd met een langzame lader zorgt voor de kleinste stroompiek. Om een batterij vol te laden kan je langdurig laden met lage stroomsterkte of snel laden met hogere stroomsterkte.

Als je een bedrijf hebt wat werkt in een dagdienst en gemiddeld gebruikmaakt van de heftruck (ca. 4 uur per dag) heeft lithium geen toegevoegde waarde. Dan is dus het beste advies de loodzuurbatterij gedurende de nacht weer vol te laden.

Wanneer dan een lithium batterij toepassen?

Lithium heeft toegevoegde waarde als je onvoldoende tijd hebt om een batterij in 1 cyclus vol te laden. Voordat er lithiumbatterijen waren was het dan gebruikelijk om de batterij te wisselen. De ene batterij werd opgeladen en de andere batterij bevindt zich in de heftruck. Dit is nog steeds een goede manier om meerdere shiften te draaien, maar er is dus een alternatief. Heb je gedurende een shift regelmatig periodes waarbij de truck niet gebruikt wordt? Dan kun je de batterij tussentijds bijladen. De batterij blijft dan “vol” en kan dus haar werk doen. Je hoeft dan niet te wisselen. Dit scheelt tijd en ruimte. Een wisselstation neemt ruimte in beslag, die is niet altijd voorhanden is.

Het is erg belangrijk om samen met de klant de inzet van de truck te onderzoeken en te kijken of er voldoende laadmomenten zijn. Alleen in de pauzes een kwartiertje laden is te weinig als je gedurende de shift veel werk met de heftruck moet verzetten. Dit kan dan alleen door een zeer zware lader neer te zetten die in korte tijd de batterij laadt. Dit gaat gepaard met zeer grote laadstromen waarbij het de vraag is of de noodzakelijke stroomvoorziening aanwezig is.

Het voordeel van een lithiumbatterij is de mogelijkheid om decentraal te laden (op de werkplek van het intern transportmiddel). Zeker in productiebedrijven waar intern transport materiaal wordt toegepast als hulpmiddel bij de productielijn. Het op- en afstapelen van producten, het verplaatsen van pallets over korte afstanden. Als er voldoende tijd is gedurende de shift om de machine te laden kun je dat op de werkplek doen. Je gaat niet voor 20 minuten laden met je machine naar de centrale laadruimte om daar de machine te laden. Laden op de werkplek is essentieel om tussentijds laden te laten slagen.

Dit zal dus onderzocht moeten worden. Waar kan geladen worden, waar moet de stroomvoorziening komen en wat komt daar bij kijken (stroompunt verplaatsen, dikkere kabel, andere afzekering enz.).

Maatwerk

Er komt dus best wel het een en ander kijken bij het vervangen van een heftruckvloot. De lithium batterij heeft haar intrede gedaan en is, mits goed toegepast, een mooie manier om een gedeelte van de vloot mee uit te rusten. Het blijft maatwerk waarbij het werk van de adviseur tegenwoordig doorgaat tot het opleveren van het stroomplan. Ik realiseer me dat dit slechts een kleine greep is uit dit interessante vakgebied, maar hoop dat dit bijdraagt aan uw kennis. Als u een advies krijgt om over te stappen op lithiumbatterijen als energiedrager, stel dan direct de vraag: hoe zit het met de stroomvoorziening en de piekbelasting uit het net?

In mijn volgende blog zal ik ingaan op een ander aspect van onze mooie branche.

Jan Jaap Wiersma
Algemeen directeur

Back To Top