Ga naar hoofdinhoud
Laadtechnieken

De beste zorg voor de batterijen

Batterijen worden ook wel het ‘hart van de elektrische heftruck’ genoemd. Het is dus belangrijk dat ze de beste zorgen krijgen. Maar waarop moet u letten om uw tractiebatterijen zo efficiënt mogelijk op te laden?

Het laden van de batterijen
Batterijen mogen niet meer dan 80% van hun nominale capaciteit ontladen worden. Een diepere ontlading leidt tot slijtage aan de platen en een lagere effectieve capaciteit tot gevolg. De beschikbare capaciteit wordt steeds minder, dat is slijtage van de batterij.

U laadt de batterij op, meteen nadat die ontladen is. Laat tractiebatterijen nooit in ontladen toestand staan.

Wat is de oplaadtijd van de batterij?
Daar is geen standaard antwoord op. De laadduur van de batterij hangt af van de laadfactor enerzijds en het type lader anderzijds. De standaard laadtijd van een 80% ontladen batterij is 12- 13 uur bij gebruik van een standaard lader. Wordt er in ploegendienst gewerkt kan er ook voor een lader met een laadtijd van 6-8 uur gekozen worden.

Wat is de laadfactor?
Het laden van een batterij gebeurt door er meer energie in te stoppen dan er is verbruikt. De LF (laadfactor) van een batterij is de verhouding tussen de geladen ampère-uren en de ampère-uren (Ah) die verbruikt werden. De meeste batterijen hebben een laadfactor van 1,2.

Bijvoorbeeld: een tractiebatterij met een nominaal vermogen van 600 Ah heeft 80% afgegeven (480 Ah). Bij een laadfactor (LF) van 1,2 moet er 1,2 x 480 Ah = 580 Ah bijgeladen worden.

Wat voor type laders zijn er?
Er zijn verschillende soorten batterijladers leverbaar. Naast conventionele of laagfrequente laders, wordt vaak gekozen voor een hoogfrequente lader. Een hoogfrequente lader is een stuk duurder om  te kopen, maar laadt batterijen sneller en goedkoper op dan een conventionele lader. Dankzij zijn intelligente laadtechniek gaan de batterijen langer mee. Een hoogfrequente lader laadt efficiënt en voorkomt snelle slijtage aan zowel batterij als lader.

Zijn er risico’s bij het laden van tractiebatterijen?
Bij het opladen van tractiebatterijen moet u met enkele gevaren rekening houden:

  • Warmte: Bij het opladen van een batterij ontstaat er warmte. Als er te veel warmte ontwikkeld wordt, kan er brand ontstaan.
  • Knalgas:
    Bij het laden van loodzuurbatterijen komt waterstof vrij door elektrolyse van het elektrolyt. Het vrijgekomen waterstof (H2) kan met de aanwezige zuurstof in de lucht een explosief mengsel (knalgas) vormen. Waterstof is lichter dan lucht en stijgt naar het bovenste punt. Zorg daarom altijd voor voldoende ventilatie tijdens het laden.
  • Vonken: Wanneer je een batterij loskoppelt van de lader terwijl er stroom op staat, kunnen er vonken ontstaan. Deze vonken kunnen ervoor zorgen dat het aanwezige knalgas kan ontploffen.
Wat kun doen om gevaar te voorkomen?
  • Maak een apart laadstation
  • Verwijder brandbare zaken in de nabijheid van de batterij en lader.
  • Ventileer de laadruimte zo goed mogelijk. Zo voorkomt u dat knalgas zich ophoopt.
  • Verbied roken, lassen of slijpen in de laadzone.
  • Zorg voor een explosieveilige elektrische installatie (verlichting, stopcontacten …).
  • Vermijd kortsluiting: leg nooit metalen voorwerpen op de batterij.
  • Plaats de lader aan de muur of op een schap. Zo voorkomt u dat stof zich ophoopt en brand veroorzaakt.
  • Controleer de laadkabels en laat ze meteen repareren als u schade opmerkt.
  • Schakel de lader uit voordat u de batterij aan- of loskoppelt.
  • Laat enkel goed opgeleid personeel toe.
Meer informatie?

Wilt u meer weten over het inrichten van een laadstation neem dan contact met onze experts op

    © 2023 Wiersma Heftrucks & Magazijninrichting, alle rechten voorbehouden.

    Privacybeleid   |   Algemene voorwaarden   |   Creatie: REAL Concepts